Bakning!

Fick världens sug på att baka, men vad viste jag inte... Sån tur att man har en massa utrivna recept från tidningar och liknande... Efter mycket velande fram och tillbaka så blev det helt vanliga Schackrutor... (det enda som vi hade alla ingredienser hemma till för att vara riktigt ärlig, kände inte för att gå o handla för tredje gången)

I alla fall, Schackrutor är hemskt enkla att göra och framförallt väldigt goda!



Receptet på dessa enkla kakor kommer här;

200g rumsvarmt smör (går med kylskåpskallt oxå)
1 dl socker
4½ dl vetemjöl
2 msk kakao
2 tsk vaniljsocker

Börja med att blanda samman smör, socker och vetemjöl i en matberedare
(eller för hand i en skål går lika bra)
När degen är tillräckligt ihoparbetad så delar man denna i två lika delar
Blanda den ena delen med vaniljsockret och den andra blandar man ner kakao i
Dela sedan vardera bit i två delar och rulla till ganska så långa "korvar",
lägg sedan en ljus och en mörk "korv" i botten och lägg sedan de andra två ovanpå..

Då jag har gjort denna degen för hand har jag behövt lägga min deg kallt ett slag innan jag skär upp bitarna, jag rullade in hela den stora "korven" i plastfolie och la faktiskt den i frysen ett slag så var den lättare att skära upp sedan...
Skär längden i ca ½ cm tjocka bitar och lägg på bakplåtspapper på en plåt.
In i ugnen sedan på 175 grader i ca 10 min...

Superlätt och inte allt tidskrävande....

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback